De zoektocht naar drempels én kansen in de Limburgse mijngemeenten

In de Limburgse mijngemeenten bruist het van talent. Toch vinden niet alle jongeren even makkelijk de weg naar het hoger onderwijs. Met Unlocking Potential wil UCLL daar verandering in brengen.

Samen met scholen, jeugdwerk en lokale partners gaan we op zoek naar wat jongeren helpt én wat hen tegenhoudt om verder te studeren. We bouwen bruggen, delen ervaringen en ontwikkelen tools die jongeren ondersteunen om hun eigen pad te vinden.

Op deze pagina vind je het onderzoeksrapport met de belangrijkste inzichten uit het project én een toolbox vol inspirerende werkvormen en concrete tips om zelf aan de slag te gaan.

De voorbije twee jaar gingen we met het Expertisecentrum Inclusive Society (UCLL) aan de slag in de Limburgse mijngemeenten. Samen met jongeren, scholen, CVO’s en jeugdorganisaties zochten we naar drempels én kansen richting hoger onderwijs.

Netwerkevent

Samen met jongeren, scholen, CVO’s en jeugdorganisaties zoeken we naar drempels én kansen richting hoger onderwijs

Onderzoeksrapport

Dit onderzoeksrapport beschrijft de voortgang van het project Unlocking Potential, een onderdeel van het bredere Talentmining–LSM initiatief. Het project heeft als doel de instroom van jongeren in een kwetsbare positie naar het hoger onderwijs te verhogen, met een focus op de graduaatsopleidingen van UCLL in Limburg. De rapportage behandelt de periode van januari 2023 tot augustus 2025 en biedt een vooruitblik op het vervolg tot augustus 2026. De voornaamste doelgroep bestond uit leerlingen uit het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs, waarbij intensief werd samengewerkt met scholen, jeugdorganisaties en CVO’s in Limburgse mijngemeenten. 

Het onderzoek brengt drempels en kansen in kaart die de toegang tot hoger onderwijs beïnvloeden, met bijzondere aandacht voor jongeren die momenteel moeilijk bereikt worden door het bestaande aanbod. 

Onderzoeksrapport Unlocking Potential.pdf

Output: toolbox

Een interactieve toolbox om jongeren te ondersteunen bij het maken van hun studiekeuze. Gebaseerd op onderzoek én praktijkervaring, helpt deze toolbox jongeren om:

🔍 hun talenten te ontdekken  
🪞 hun zelfinzicht te vergroten  
🎓 de stap naar het hoger onderwijs te verkleinen  

👉 De toolbox kan op twee manieren worden doorlopen:  

  • Begeleid door leerkrachten, trajectbegeleiders of jeugdwerkers  
  • Zelfstandig door jongeren of cursisten 

Dankzij deze flexibiliteit kan elke jongere op eigen tempo en met passende ondersteuning deelnemen. Het begeleidersfiche bevat aanvullende instructies, praktische tips en verdiepende vragen ter ondersteuning van de begeleiding van jongeren. 

Toolbox - Alle sessies.pdf

🌱 Sessie 1: Wie ben jij?

 Een reis van verleden naar heden. Denk na over wie je was, bent en wilt zijn. 

Toolbox Sessie 1 - Begeleidersfiche.pdf

Toolbox Sessie 1.pdf

🌟 Sessie 2: Iedereen heeft een talent. Maar hoe ontdek je die?

Wat zijn jouw talenten en hoe ontdek je ze? 

Toolbox Sessie 2 - Begeleidersfiche.pdf

Toolbox Sessie 2.pdf

🧭 Sessie 3: Studiekeuze

Wat past bij jou en hoe kies je? 

Toolbox Sessie 3 - Begeleidersfiche.pdf

Toolbox Sessie 3.pdf

🎓 Sessie 4: Het leven als student!

Verken het studentenleven en ontdek de diensten van Hogeschool UCLL. 

Toolbox Sessie 4 - Begeleidersfiche.pdf

Toolbox Sessie 4.pdf

Navorming

We organiseren een navorming in samenwerking met Leerwinkel Genk, over het gebruik van de toolbox en het Leerwinkelspel in de klas. Je bent van harte welkom om aan te sluiten op één van de volgende momenten:


•    Woensdag 19 november: EDU Sherpa event – workshop 14u30–15u45 (enkel toolbox) 
•    Donderdag 26 februari: 9u–12u, UCLL campus Diepenbeek 
•    Vrijdag 24 april: 9u–12u, Leerwinkel Genk (Sociaal Huis) 
 

Over expertiscentrum Inclusive Society

Expertisecentrum Inclusive Society helpt sociaal kwetsbare groepen om hun plek te vinden in onze continu veranderende maatschappij. Onze onderzoekers zijn experten in inclusie, diversiteit en participatie in een superdiverse samenleving. We werken vanuit concrete noden en laten onze resultaten doorstromen naar burgers, scholen, organisaties en bedrijven met specifieke aandacht voor situaties van kwetsbaarheid en sociale uitsluiting. Dat doen we via dienstverlening en een actueel navormingsaanbod.