paars brein

Zelfgestuurd leren

Zelfgestuurd leren is een actueel en belangrijk thema binnen onderwijs.
Meer dan ooit worden kinderen en jongeren gestimuleerd om hun leren in eigen handen te nemen en net dat vraagt een gerichte aanpak in de klas én op school. Een aanpak waarin leerlingen verschillende strategieën om zelfgestuurd te kunnen leren, aangeleerd krijgen én waarin leraren krachtig lesgeven én evalueren. 

Meer ZeG in leren

Zelfsturing bij je leerlingen stimuleren. 
Zelfgestuurd leren kan je niet zelfgestuurd leren. In deze navorming ontdek je hoe je  zelfsturing meer begrijpbaar en bespreekbaar kan maken in de klas. Aan de hand van de onderzoeksgebaseerde ZeG-box maak je kennis met verschillende strategieën en ideeën om zelfsturing te stimuleren. 
De Zeg-box (Mommaerts, Dumoulin & Verstappen)  is inbegrepen in deze navorming.

Krachtig lesgeven en evalueren

Van zweten naar weten en nooit vergeten. 
Heb jij soms ook het gevoel dat je hard aan het zwoegen bent, terwijl je leerlingen rustig achterover leunen? Dat jij je uiterste doet, maar dat er zo weinig blijft hangen bij je leerlingen? Dat ze zweten, weten en vergeten? Ga dan aan de slag met het boek ‘De O van Onderwijs’ (Mommaerts & Dumoulin, 2021) We zoomen in op onze kijk op krachtig lesgeven en evalueren en bieden concrete ideeën om het leerlingen van je leerlingen te richten, zichtbaar te maken en te begeleiden. Wedden dat het zweet op de juiste rug belandt! Ga voor zweten, weten en nooit meer vergeten.
Het boek ‘De O van onderwijs’ (Mommaerts & Dumoulin, 2021) is inbegrepen in deze navorming.

auteurs

Over de lesgevers

An Dumoulin en Sylvia Mommaerts werken als lector en pedagoog binnen de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs. Daarnaast maken ze als onderzoekers deel uit van het Centrum Education & Development.

Strengths-based learning: organisatie van je klas

Hoe organiseer je je klas als je de sterktes van je leerlingen in het leerproces wil inzetten? Om sterktes van leerlingen in te zetten in leerprocessen is het belangrijk dat je alle leerlingen meer kansen geeft om zelf hun leren te organiseren. Een blok vrije werktijd is daarvoor noodzakelijk, wat ook kan voor één vak of leergebied. We gaan samen aan het werk om dit voor jouw klas optimaal te organiseren.

Strengths-based learning: projecten organiseren rond sterktes

Als leerlingen zelfstandig werken in projecten loop je als leraar het risico dat je de harde werkers van de anderen niet altijd kan onderscheiden. Met behulp van de creativiteitsschijf leren leerlingen hun proces structureren. Bovendien kunnen ze elkaar vanuit een meta-niveau feedback geven op hun deelname aan het proces. De creativiteitsschijf is in tal van projecten en met alle leeftijden vanaf de 2e graad lagere school getest. In de sessie leer je hoe je projecten rond de creativiteitsschijf kan structureren en hoe je dit proces effectief kan begeleiden.

Strengths-based learning: lesopbouw en evaluatie

Lessen Strengths-based learning vragen een andere lesopbouw. Leerlingen moeten enerzijds de mogelijkheid krijgen om zelf te kiezen hoe ze kennis/of vaardigheden verwerven. Dan pas kunnen ze hun sterktes inzetten. Anderzijds voorzien we voor hen een eindopdracht die verder gaat dan wat je strikt genomen vraagt. Natuurlijk kan dit niet op de klassieke manier worden geëvalueerd. De evaluatieprincipes van Strengths-based learning zorgen echter voor een meer diepgaande evaluatie. In deze sessie leer je al doende lessen en evaluaties maken.

Karel Moons

Over de lesgever

Karel Moons heeft heel wat ervaring met het begeleiden van scholen, schoolteams en directies in veranderingsprocessen. Karel ondersteunt eveneens scholen rond het werken aan sterktes in multiculturele groepen. Daarnaast is Karel onderzoeker bij het Centrum Education & Development.