We presenteren in 6 hoeken telkens een tiental werkvormen die kunnen ingezet worden in de lessen natuurwetenschappen/chemie. Telkens wordt een concrete opdracht voorgesteld die in de klas in te zetten is om leerinhouden aan te brengen of in te oefenen.

De opdrachten zijn uitgewerkt over leerinhouden chemische bindingen, eigenschappen van stoffen of de stofklassen, de meeste tools kunnen uiteraard ook ingezet worden bij het verwerken of inoefenen van andere leerinhouden.

Doelgroep

Leraren secundair onderwijs voor chemie, natuurwetenschappen tweede en derde graad SO.

Doelstellingen
  • Aanreiken van interactieve tools (digitaal of niet digitaal) om leerinhouden chemie-natuurwetenschappen in te studeren.
  • Mogelijkheden aanbieden om te differentiëren in de klas
Programma

We stellen volgende opdrachten voor:

Chemische bindingen

  1. Een cluedospel om leerinhouden in te oefenen
  2. Leerinhoud van chemische bindingen ontdekken via tools en simulaties van American Chemical Society
  3. Onderscheid in chemische bindingen voorstellen met cartoons en gifs
  4. 3D-animaties over chemische bindingen integreren
  5. Gebruik van CT-interactive-tools bij het thema chemische bindingen
  6. VR-science bij chemische bindingen
  7. Een  escaperoom met oefeningen over chemische bindingen
  8. Chemische bindingen laten ontdekken met javalab-apps
  9. Chemistry games: MatchMaker – Ionic Reactions
  10. Een leerpad chemische bindingen
  11. Atoombindingen inoefenen met Ipad apps : valence – atomiTiles
  12. Chemische bindingen bestuderen met happy atoms
  13. Chemische bindingen bestuderen met snoepjes en legoblokjes
  14. Digitale tools uit chemie-lernprogramme over chemische bindingen
  15. Begrippen in beeld brengen met animaties en trailers
  16. Het gebruik van geogebra in chemie
  17. Het gebruik van usolvit
  18. Atoombindingen bestuderen met labosims
  19. Trailers maken om leerinhouden in te oefenen

 

Anorganische stoffen

  1. Larningapps om anorganische stoffen te bestuderen
  2. Jokes, memes, rap over anorganische stoffen
  3. Bordspellen over leerinhoud van anorganische stoffen
  4. Escaperoom in bookwidgets over anorganische stiffen
  5. Beautiful chemistry als illustratie bij anorganische stoffen
  6. Inoefenen van formules en naamgeving met Ipad apps: scheikundeformules
  7. Toepassingen van anorganische en organische stoffen instuderen met de foto/film tools van bookwidgets
  8. Rebussen maken over eigenschappen en toepassingen van stoffen
  9. Driloefeningen naamgeving en formules van zouten

 

Reacties van anorganische stoffen

  1. Animaties van chemiedidaktik gebruiken om uitgaande van Na en chloorgas keukenzout te vormen
  2. Het digitale zoutspel van go-lab
  3. Reacties met anorganische stoffen instuderen met een schaakbord
  4. Unreal beaker, een virtueel lab
  5. Escaperoom met labo-opdrachten over samengestelde stoffen
  6. Scichamp: Digitaal game anorganische stoffen
  7. Zelf bordspelen maken met tools op spelenmetwiskunde-site

 

Organische stoffen

  1. Organic molecules game
  2. AR-modellen van organische stoffen met chemie-digital.de
  3. Structuren en organische reactiemechanismen bouwen met orgosolver.com
  4. Bordspellen over organische stoffen
  5. De site chemTub3D, 3D animaties van chemische stoffen en reactiemechanismen
  6. Chemsketch: zelf organische structuren tekenen
  7. Chemsketch en 3D-voorstellingen
  8. VR-tool  van Evonik over koolwaterstoffen
  9. Gebruik van Molview om chemische structuren in 2D of 3D voor te stellen
  10. Scichamp: Digitaal game organische stoffen
  11. Chemagic: software voor de organische chemie
  12. Structuurformules tekenen met de Ipad
  13. Gebruik van molymodmodellen
  14. Moleculen maken met de tool: cpp.edu

 

Eigenschappen van stoffen

  1. Kraak de code opdrachten uitwerken via canva.com
  2. Info, interactieve tools op wikiwijs.nl over eigenschappen van stoffen
  3. Gebruik van Labster om leerinhoud over eigenschappen van stoffen te ontdekken
  4. Minilabor: simulaties en inoefenmogelijkheden over eigenschappen van stoffen
  5. Bookwidgets spelletjes over eigenschappen van stoffen
  6. Artificiële intelligentie en stoffen: memes, tekeningen, trailers genereren
  7. Gebruik van youtube-kanalen om leerinhouden over eigenschappen van stoffen in te studeren
  8. Simulaties via sciencephoto

 

pH en pH-indicatoren

  1. Het gebruik van Billvining simulaties over pH-indicatoren
  2. pHet colorado simulaties inzetten bij ontdekken van leerinhouden over pH
  3. Opstellingen van proeven maken over pH-indicatoren met chemix
  4. Virtual Labs op de ipad over pH en pH-indicatoren
  5. Samenvattingen maken via posters: canva.com

 

Praktische info

Bij de studiedag ontvang je  een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links van de bookwidgets waarin de projecten zijn uitgewerkt.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

Kostprijs voor deelname: 110 euro (koffie en middagmaal is inbegrepen).

Kan je er fysiek niet bij zijn? Dan is het mogelijk om de digitale syllabus te bestellen voor 60 euro (zie inschrijfformule onder 'extra artikelen').

Contact

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
6102001001
Interne referentie
AT00055