Kom naar onze gratis inspiratievoormiddag met lunch. Ontdek tijdens twee interactieve workshops nieuwe inzichten op het gebied van strengths-based learning en effectmeting binnen de (jeugd)zorg. Netwerk met collega's en laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en hands-on methodieken.

Tijdens deze inspiratie voormiddag georganiseerd door UCLL bieden we twee interactieve workshops aan, afgesloten met een kort internationaal online congres.

Schrijf je snel in want de plaatsen zijn beperkt!

 

Doelgroep

Personeel zorginstellingen, garduaatsstudenten orthopedagogie, pba studenten orthopedagogie, buitengewoon onderwijs, ondersteunende diensten, onderwijs, (jeugd)zorg, revalidatie, gehandicaptenzorg, psychiatrie,…

Doelstellingen
  • Nieuwe inzichten delen: Verdiepen in strengths-based learning en impactmeting bij schooluitval en jeugdhulp.
  • Valoriseren van jongeren: Het belang van de stem en sterktes van jongeren in projecten benadrukken en hen actief betrekken.
  • Geïntegreerde benadering van effectmeting: Combineren van kwantitatieve en kwalitatieve methodieken binnen integrale jeugdhulp.
  • Creatieve methodieken: Hands-on kennismaking met verschillende creatieve methodieken voor effectmeting.
  • Internationale samenwerking: Informeren over het Erasmus+ project ImpactAbility en interactie met de internationale ImpactAbility community.
  • Netwerken: Faciliteren van netwerkmogelijkheden voor professionals uit zorginstellingen, onderwijs, en ondersteunende diensten.
Programma

9u-9u30 Registratie met koffie

 

9u30 Welkomstwoordje

 

9u45-11u00 Sessie A - Learning Bubbles (Karel Moons) - Learning Bubbles is een Erasmus+ project waarvan de impactanalyse werd uitgevoerd door het Expertisecentrum Education and Development van Research & Expertise van UCLL. In Italië, Frankrijk en UK gingen Community Gardens aan het werk om in ‘Bubbles’ met een digitale infrastructuur leerlingen op te vangen die uitvielen op school. Deels omdat ze te teruggetrokken waren, deels omdat ze afhaakten. Het project werd oorspronkelijk uitgewerkt ten tijde van Covid-19, maar moest zich aanpassen aan de periode erna.

De impactanalyse werd uitgewerkt met de principes van Strengths-based learning: hoe valoriseren we de sterktes en de stem van jongeren (leerlingen) in de impactanalyse en geven we hen de kans om via de impactanalyse het project mee te sturen?

In deze workshop geeft Karel Moons een zo praktisch mogelijk beeld van de werkwijze. We laten je kennismaken met de instrumenten die we gebruikten en laten zien hoe die impact konden meten en creëren.

 

11u00-11u15 Pauze

 

11u15-12u30 Sessie B - Voorbij de cijfers (Marthe Vermeulen) - Een geïntegreerde benadering van effectmeting binnen integrale jeugdhulp

Effectmeting is een essentieel onderdeel geworden van de integrale jeugdhulp. Het agentschap Opgroeien agendeerde dit thema in 2018 (en eveneens in 2022) als kwaliteitsthema. Veel organisaties lopen echter tegen uitdagingen aan zoals het ontwikkelen van concrete indicatoren, het gebrek aan interne expertise en de behoefte aan kwalitatieve en creatieve methodieken. Traditioneel wordt effectmeting voornamelijk cijfermatig benaderd om verantwoording af te leggen, maar kwalitatieve methodieken kunnen ook inzicht geven in de context en ervaringen van jongeren en gezinnen, waardoor duidelijk wordt hoe en waarom iets werkt.

Deze workshop introduceert een geïntegreerde benadering van effectmeting, waarin zowel kwantitatieve als kwalitatieve methodieken worden gecombineerd. Deelnemers krijgen uitleg over lopend onderzoek (PWO) en gaan hands-on aan de slag met verschillende creatieve methodieken. Er wordt feedback verzameld over de implementatie van deze methodieken binnen effectmeting.  

Hoewel het onderzoek zich richt op integrale jeugdhulp, kunnen de inzichten ook inspirerend zijn voor andere sectoren.

 

12u30-13u Plenaire sessie met online contact International ImpactAbility community. (thema: quality of life in kaart brengen)

 

13u-14u Lunch  

Datum en locatie (met begin- & einduur)
Campus Corso
Prijs

Deze studiedag wordt u gratis aangeboden.

Contact

Lien Frissen

Lien
Frissen

Chloë Mentens

Chloë
Mentens
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5106001000
Interne referentie
IS00199