Kleuters of lagerschoolkinderen enthousiasmeren voor Frans of Engels

  • Werk je in het basisonderwijs en ben je gebeten door vreemde talen? Wil je je bekwamen in de didactiek van vroeg vreemdetaalonderwijs?
  • Of ben je leerkracht Frans of Engels in het secundair onderwijs en wil je graag met jongere leerlingen werken als bijzondere leermeester?

Je krijgt in dit intensief nascholingstraject (microdegree) alle handvaten om aan de slag te gaan als leraar vreemde talen (Engels of Frans) in het kleuter- en lager onderwijs.

  • Didactische werkvormen, versjes, liedjes, spelletjes, prentenboeken, filmpjes, …
  • Activiteiten vreemdetaalinitiatie en talensensibilisering in de basisschool
  • Zelfzeker de lessen Frans in het vijfde en zesde leerjaar aanpakken
Doelgroep

We richten ons met dit intensief nascholingstraject tot:

  • Leraren kleuter- en lager onderwijs die zich (verder) willen bekwamen in de didactiek van vroeg vreemdetaalonderwijs.
  • Leerkrachten Frans secundair onderwijs die zich willen professionaliseren om als bijzondere leermeester Frans in de basisschool aan de slag te gaan.
Programma

10 studiepunten
In het traject krijg je de kans om je samen met studenten van de banaba meertalig onderwijs
 te verdiepen in didactiek en linguïstiek voor vroeg vreemdetaalonderwijs. Qua voorkennis verwachten we een voldoende beheersing van het Frans en het Engels om de lessen te kunnen volgen en actief te kunnen participeren  Bovendien maak je ook kennis met manieren om vroeg vreemdetaalonderwijs uit te bouwen op je school.

Didactiek vroeg vreemdetaalonderwijs

4 SP

Je raakt vertrouwd met de basisprincipes van vroeg vreemdetalenonderwijs inclusief de eindtermen, leerplannen, vakdidactiek, competenties, leerlijnen en tal van leermiddelen (bijv. magazines, prentenboeken, liedjes, gedichten,...) en veel praktijkvoorbeelden.  

Linguïstiek vroeg vreemdetaalonderwijs

3 SP

Je leert de inhouden van Frans en Engels van de lagere school excellent beheersen (niveau A1). Daarbij dragen we zorg voor het correct beheersen van Frans of Engels als voertaal binnen de lessen of activiteiten, de uitspraak, veelgemaakte fouten kunnen remediëren, en je werkt een gepaste lesactiviteit uit.

Vroeg vreemdetaalonderwijs organiseren

3 SP

Maak kennis met aspecten van beleid, organisatie en professionalisering voor vroeg vreemdetaalonderwijs. Ontdek praktische oplossingen voor een kwaliteitsvol vreemdetaalonderwijs op de basisschool en leer over de rol van het talenteam.

 

Lesgever

Ann-Sophie Schouteden

Ann-Sophie
Schouteden
Lector
UCLL

Ann-Sophie Schouteden is lerarenopleider Frans verbonden aan UCLL. Ze neemt de vakken taalvaardigheid, didactiek en vroeg vreemdetaalonderwijs voor haar rekening. Vanuit een grote voorliefde voor vreemde talen wil ze (toekomstige) leraren sterk voorbereid naar het veld sturen. Op die manier wil ze zowel leerlingen als leerkrachten de kansen, unieke ervaringen en uitdagingen van het aanleren van een vreemde taal in een vroeg stadium laten ervaren.

Praktische info

Telkens op woensdagnamiddag:

 

Datum

16.00u.-18.00u.

18.30u.-20.30u.

27/09/2023

ORG

DID

18/10/2023

ORG

DID

15/11/2023

ORG

/

22/11/2023

ORG

DID

06/12/2023 (online)

ORG

/

20/12/2023

ORG

DID

 

Datum

13.34u-15.45u

16.00u.-18.00u.

21/02/2024

LING

/

28/02/2024

/

DID

06/03/2024 (online)

LING

/

20/03/2024

LING

DID

17/04/2024

/

DID

24/04/2024

LING

/

08/05/2024 (online)

LING

/

29/05/2024

DID 16.00u.-18.00u.

LING 18.30u.-20.30u.

Legende:
ORG = vroeg vreemdetaalonderwijs organiseren
DID = didactiek vroeg vreemdetaalonderwijs
LING = linguïstiek vroeg vreemdetaalonderwijs

Er is steeds de mogelijkheid voor hybride onderwijs (d.i. een on campus les via streaming meevolgen).

 

Voor alle info rond de inschrijfprocedure en het statuut als werkstudent, contacteer Renate Semeese via renate.semeese@ucll.be of 016 37 55 03. 

 

Voor meer inhoudelijke informatie, neem contact op met annsophie.schouteden@ucll.be.

Locatie en periode
UCLL Campus Hertogstraat
Prijs

€417,70

Je geniet een officieel statuut als (werk)student aan Hogeschool UCLL. Daardoor kan je gebruikmaken van alle studentenfaciliteiten zoals toegang tot het online leerplatform, de bibliotheek en het studentenrestaurant.

Contact

Liesbeth Martens

Liesbeth
Martens
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Interne referentie
AT00040