Onze studenten presenteren 6 STEM-projecten. Ze laten zien hoe je vanuit een gegeven thema  met een interdisciplinair team aan de slag kan gaan om een STEM-project hierrond te ontwikkelen volgens de COOL-ontwikkelmethodiek van iSTEM (zie www.istem.be ).

Doelgroep

Leraren secundair onderwijs voor STEM, aardrijkskunde, wiskunde,  techniek, elektriciteit, mechanica, biologie, fysica, chemie, natuurwetenschappen eerste en tweede graad SO.

Doelstellingen

Aanreiken van kant en klare STEM-projecten eerste en tweede graad SO in functie van de te bereiken STEM-minimumdoelen SO:

  • De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
  • De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
  • De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
Programma

Onze studenten stellen per thema de onderzoeken en de ontwerpen voor en tonen aan de hand van didactische materialen hun uitgewerkt kant en klaar STEM-project en geven tips hoe je hier zelf mee kan werken in jouw klas.

Ze tonen:

  • de leerlingenbundel, leerkrachtenhandleiding (bouwstenen)
  • concreet didactisch materiaal bij de onderzoeken en ontwerpen
  • de gehanteerde werkvormen
  • evaluatietools

 

De studenten tonen ook aan hoe ze met deze concrete lesmaterialen de aangereikte STEM-didactiek toepassen in de klas. Ze tonen het inzetten van conceptenmappen, inkleurmodellen, praktijkonderzoek, … waarmee het interdisciplinair werken op school bereikt kan worden.

 

De 6 STEM-projecten zijn:

  1. Artificiële intelligentie in de wiskundeles
  2. Een voor- en natraject uitwerken voor een bedrijfsbezoek aan BASF
  3. STEM-tweedaagse Limburg
  4. Light pollution: STEM + Taal (1ste graad)
  5. Een insectenhotel bouwen met mycelium
  6. De wereld op Nanoschaal (1ste graad)
Trainer

Jo Palmers

Jo
Palmers
docent
Hogeschool UCLL

Ann Emonds

Ann
Emonds
docent
Hogeschool UCLL

Erica Andriotti

Erica
Andriotti
docent
Hogeschool UCLL

Renaat Frans

Renaat
Frans
docent
Hogeschool UCLL

Mieke Schuermans

Mieke
Schuermans
docent
Hogeschool UCLL

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
docent
Hogeschool UCLL

Docent chemie lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs en praktijkonderzoeker-dienstverlener voor vakdidactiek chemie, natuurwetenschappen en STEM bij het expertisecentrum Art of Teaching.
Verantwoordelijke www.chemieleerkracht.be.

Praktische info

Bij de studiedag ontvang je een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links naar de vermelde digitale tools.

Uiterlijke inschrijvingsdatum: 30/5/2024.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

€ 105 Standaardprijs (incl. lunch)

Kan je er fysiek niet bij zjin? Dan kan je enkel de syllabus aankopen ter waarde van 55 euro (zie inschrijfformulier).

Contact

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
6102001000
Interne referentie
AT00049