Vaak blijven inspanningen van leerkrachten om zelfsturing te stimuleren onzichtbaar voor leerlingen. Als leerkracht is het nodig om inzicht te krijgen in wat zelfgestuurd leren is en hoe je daarover in de klas kan praten. We vertrekken daarbij vanuit een onderzoeksgebaseerde ZeG-box. ZeG staat voor zelfsturing en groei in leren. Deze box heeft als doel om zelfsturing meer begrijpbaar en bespreekbaar te maken in de klas. 
Meer informatie vind je op zeg.ucll.be
.

Reacties van deelnemers die vorig jaar dit traject volgden:
"Onlangs volgde ik de nascholing over de ZeG-box, samen met mijn collega van Campus MAX College in Tessenderlo. Wij hebben deze sessies als zéér inspirerend ervaren en willen hiermee aan de slag op school. We hebben van het beleidsteam een go gekregen om met de leerlingen en klascoaches rond zelfsturing te werken. Dat zal gebeuren binnen de verschillende vakken, maar ook op enkele vaste namiddagen per trimester, samen met de klascoaches. Wij willen deze namiddagen graag de 'ZeG-namiddagen' noemen, omdat het uiteraard helemaal de lading dekt én omdat het nu eenmaal goed klinkt. Nogmaals bedankt voor de inspiratie. Wij hopen alvast dat onze leerlingen er evenveel van opsteken!"

"Teach as you preach-principe is zeer leerrijk. Door zelf terug in de rol van leerling gezet te worden, ervaar je zelf kansen om zelfgestuurd leren meer te ondersteunen."

"De inhouden worden stap voor stap en heel concreet uitgelegd én voorgedaan. Je wordt echt meegenomen in het verhaal van zelfsturing."

"Eerst dacht ik dat zelfsturend leren volledig bij de leerling ligt. Nu denk ik dat mijn aandeel in hun zelfsturend leren niet enkel heel groot is, maar ook bepalend is om hierin te kunnen groeien. Op sommige vlakken meer loslaten, op andere vlakken, zoals de 3 strategieën, voorleven en oefenen."

"Eerst dacht ik dat ik mijn leerlingen al veel tips meegaf zodat leerstof verwerken thuis sowieso moest lukken. Nu denk ik dat ik dat op veel meer momenten en manieren in mijn lessen moet integreren om op lange termijn alle leerlingen tot succeservaringen te laten komen."

“Heel erg bedankt dat ik mocht deelnemen aan de leerrijke sessies. Eééénorm boeiende materie, zeer knap uitgewerkt materiaal en fijn hoe bevlogen jullie dit brengen.”

Doelgroep

Leraren, schoolteams, pedagogische begeleiders, directies en middenkader

Doelstellingen

Je weet wat zelfsturing is. 
Je herkent zelfsturing bij je leerlingen.
Je begrijpt de verschillende strategieën die nodig zijn om zelfsturing te stimuleren.
Je hebt concrete ideeën om zelfsturing te stimuleren bij je leerlingen.
Je kan zelfsturing bespreekbaar maken in je klas.

Programma

Sessie 1: We geven input en staan model ‘teach as you preach’ om zelfsturing in de klas begrijpbaar te maken. Er is voortdurende afwisseling tussen input, concrete ideeën en reflectie naar de eigen klaspraktijk. We gaan aan de slag met ‘proces van leren, zelfgestuurd leren, strategieën die belangrijk zijn bij zelfgestuurd leren, … We nemen je stap voor stap mee in het verhaal door model te staan, uitleg te geven, ingaan op vragen, met collega’s ervaringen uitwisselen over de opgedane inzichten … Je krijgt op het einde van sessie 1 huiswerk mee. 
Sessie 2: Bespreken van het huiswerk, verdieping van inzichten rond zelfsturing en we leren hoe je zelfsturing bespreekbaar kan maken in je klas. De werkwijze is hetzelfde als in sessie 1: model staan, korte theoretische inzichten die afgewisseld worden met oefeningen en gesprek.

Praktische info

 Datum tweede sessie: dinsdag 16/04 OF vrijdag 17/05, telkens van 9u30 tot 16u30.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
6101001000
Interne referentie
ED00147