Leer art of teaching kennen

Op deze pagina krijg je een overzicht van waar ons expertisecentrum zich de afgelopen jaren op heeft gefocust. Je ontdekt hier enkele toonaangevende onderzoeken en projecten, voornamelijk vanuit onze focuslijn Vakdidactiek STEM. 

Je kan eveneens onze playlist raadplegen waarin je meer info kan bekijken over onze projecten, navormingen en dienstverlening. 

Logo iMuSciCA

IMUSCICA

iMuSciCa is een Europees STEAM-project dat muziek inzet om de manier waarop leerlingen natuur-, wiskunde- en techniekonderwijs beleven, te vernieuwen. Het project laat zien hoe leerlingen door interactieve muziekactiviteiten beter inzicht krijgen in vakken zoals wiskunde, fysica en technologie via een online platform.

AstroSounds

Astrosounds

Hoe klinken de sterren? AstroSounds neemt je mee op muzikale ervaring waarbij stertrillingen worden omgezet in hoorbare geluiden. Dit project benadert sterrenkunde op een andere manier. Je laat je meevoeren door een kosmische compositie die wetenschap, muziek en meditatie samenbrengt.

chemieleerkracht.be

chemieleerkracht.BE

Levenslang leren toegespitst op een specifieke niche met een lesgever die geldt als autoriteit in het vakgebied: dat is chemieleerkracht.be. Deze site is een uitwisselingsplek waar leerkrachten chemie creatieve materialen, ideeën en bronnen vinden én delen om hun eigen lespraktijk te verrijken.

Verwondering STEM & taal

Verwondering voor stem & taal

Wonder-full education, hoe doe je dat als leraar? In dit onderzoek geven we leerkrachten een overzicht van alle mogelijke verwonderingsvragen en bijhorende activiteiten om samen met leerlingen de antwoorden te verkennen. Je ontdekt de verschillende lespakketten.

Quantum Spin-off

quantum spinoff

Dit project brengt leerlingen uit vier Europese landen en hun leerkrachten in direct contact met de wereld van nano-onderzoek en high-tech ondernemen. Er wordt samengewerkt met onderzoekers en ondernemers waarin een product of dienst wordt bedacht, gebaseerd op wetenschap en technologie.

CLIL tot de vierde

CLIL TOT DE VIERDE

Dit praktijkgericht onderzoek zoomt dieper in op de samenwerking tussen de vreemdetaalleraar en de CLIL-vakleraar (Content and Language Integrated Learning). Hoe ziet de ideale samenwerking eruit en wat zijn de noodzakelijke voorwaarden? Ontdek de 7 tips die inzetten op samenwerking tussen beide vakken.

RichArt taalkompas

RICHART

Meertaligheid leeft op school. RichArt is een website die onderwijsprofessionals helpt om het gesprek aan te gaan met leerlingen en onderwijsmedewerkers aan de hand van praktische tools. Denk aan vragenlijsten, gesprekskaartjes en andere eenvoudige tool om meertaligheid te integreren in de lessen.

de vakleraar in between

Praktijkportfolio Vakleraar in Between

Onderzoekers Johan Ardui, Laura Tamassia en Tobias Frenssen lanceren praktijkportfolio 'Vakleraar in Between'. Dit boek, ontwikkeld in het kader van het PWO-project Vakleraar in Between, heeft de praktijk voor ogen en richt zich op vakleerkrachten en hun opleidingen. Ga met dit materiaal aan de slag op jouw school of in je vakgroep.