Leerstoornissen (dyslexie/dyscalculie): Wat kan de wetenschap de onderwijspraktijk aanreiken?
In deze voordracht bespreken we de wetenschappelijke stand van zaken rond leerstoornissen (dyslexie/dyscalculie). Daarbij besteden we aandacht aan recente cognitieve theorieën van lezen, spellen en rekenen. We zoomen daarbij in op wat deze inzichten ons kunnen leren voor de dagdagelijkse klaspraktijk en de zorg op school.
Leraren (in opleiding), zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, directies, leerondersteuners, CLB-medewerkers en andere onderwijsprofessionals. Basisonderwijs en secundair onderwijs.
Pol Ghesquière
Pol Ghesquière is Gewoon Hoogleraar Orthopedagogiek (leerstoornissen - deontologie en beroepsethiek) aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de cognitieve factoren gelinkt aan dyslexie en dyscalculie en hun neurobiologische basis, screening en diagnostiek bij specifieke leerproblemen, effectieve instructie en remedial teaching voor kinderen met lees-, spelling- en rekenproblemen. Als voorzitter van het Netwerk Leerproblemen Vlaanderen en als lid van het wetenschappelijk adviesorgaan van Dyslexia International (een NGO erkend door UNESCO), probeert hij ook beleid en praktijk ten aanzien van kinderen, jongeren en volwassenen met een leerstoornis, in het bijzonder dyslexie, te beïnvloeden en te inspireren Zijn boek: “Als leren pijn doet… Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden” (Acco, 2018) is een absolute aanrader.
30 EUR