Inhoud

Doelgroep

HR-medewerkers, leidinggevenden, teamleiders, coaches, mentoren en iedereen die betrokken is bij talentontwikkeling, loopbaanontwikkeling en welzijn op het werk.

Programma

MODULE 1: INTRODUCTIE TOT LOOPBAANONTWIKKELING 4 studiepunten

3 hele dagen + 2 zelfstudie/online

  • 23 september 2025 (9.30u-16u)  
  • 7 oktober 2025 (9.30u-16u)  
  • 21 oktober 2025 (9.30u-16u)  
  • 18 november 2025 (18.30u-21u) – zelfstudie/online
  • 2 december 2025 (18.30u-21u) – zelfstudie/online

Inhouden

    • Wat is loopbaangeluk en waarom is het belangrijk?
    • Verschil tussen werkgeluk en loopbaangeluk
    • Vitamines voor groei – Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (Maarten Vansteenkiste en Bart Soenens)
    • Duurzame inzetbaarheid: fysiek, mentaal en sociaal (o.a. re-integratie, terugkeren naar werk na langdurige afwezigheid…)
    • Levenslang leren: levensfasen, persoonlijke en professionele ontwikkeling en loopbaanbehoeften
    • Wettelijk kader (online)

Leerdoelen

    • Begrijpen wat loopbaangeluk inhoudt
    • Herkennen van factoren die bijdragen aan duurzame loopbaanontwikkeling
    • Inzicht in het belang van levenslang leren en kunnen inspelen op veranderende loopbaanbehoeften
    • Inzicht verwerven in de actuele wet- en regelgeving in Vlaanderen en dit toepassen in de eigen praktijk

 

MODULE 2: TOOLS EN METHODIEKEN VOOR LOOPBAANONTWIKKELING 6 studiepunten

Data (5 dagen – semester 2)

  • 12 februari 2026 (9.30u – 16u)
  • 5 maart 2026 (9.30u – 16u)
  • 17 maart 2026 (9.30u – 16u)
  • 2 april 2026 (9.30u – 16u)
  • 11 juni 2026 (9.30u – 16u) – afronden

 Inhouden

  • Praktische tools en methodieken (bv. talentkaarten, loopbaanscans, arbeidsmarktkaart, profielanalyse)
  • Arbeidsmarktgericht coachen
    • Begeleidingsstrategieën: van talent naar werk
    • Jobanalyse en matching a.d.h.v. casusbesprekingen
  • Tools en scripts voor duurzame inzetbaarheid (o.a. jobcrafting)
  • Medewerkers begeleiden in zelfreflectie
  • Cultuur van autonomie en vertrouwen

 Leerdoelen

  • Inzicht verwerven in de structuur en dynamiek van de arbeidsmarkt
  • Cliënten begeleiden bij het matchen van hun profiel met arbeidsmarktkansen
  • Medewerkers stimuleren tot zelfsturing

 

MODULE 3: COACHENDE VAARDIGHEDEN 6 studiepunten

Data (5,5 dagen)

  • 25 september 2025 (9.30u – 16u)
  • 16 oktober 2025 (9.30u – 16u)
  • 8 januari 2026 (9.30u – 16u)
  • 26 februari 2026 (9.30u – 16u)
  • 23 april 2026 (18.30u-21u)
  • 28 mei 2026 (9.30u – 16u)

Inhouden

  • Wat is coaching en loopbaancoaching?
  • De verschillende vaardigheden van coaching
  • Een basismodel voor coaching
  • Praktijkoefeningen met casussen

 Leerdoelen

  • Versterken van coachende vaardigheden
  • Effectieve coachende gesprekken (loopbaangesprekken) kunnen voeren

 

MODULE 4: VEERKRACHT EN STRESSMANAGEMENT - Stress- en emotieregulatie in loopbaanontwikkeling -en begeleiding 4 studiepunten

Data (2 dagen + 2 halve dagen intervisie)

  • 4 december 2025 (9.30u – 16u)
  • 12 maart 2026 (9.30u – 16u)
  • + 2x intervisie zelf in te plannen met je intervisiegroep

 Inhouden

  • Inzicht in stress, emotie en veerkracht
  • Veerkracht als dynamisch proces: van overleven naar floreren
  • Zelfreflectie: jouw eigen stresspatronen en veerkracht als begeleider
  • Praktische toepassingen

 Leerdoelen

  • Inzicht verwerven in stressmechanismen en emotieregulatie
  • Kennismaken met modellen van emotieregulatie en veerkracht
  • Leren herkennen en begeleiden van stress en emoties
  • Toepassen van praktische tools voor veerkrachtbevordering

 

 

 

 

ECTS-fiche_Tools en methodieken.docx

ECTS-fiche_Veerkracht en stressmanagement.docx

ECTS-fiche_Coachende vaardigheden.docx

ECTS-fiche_Het werkterrein van de loopbaanbegeleider.docx