
Masterclasses Talentgerichte loopbaanontwikkeling - totaalpakket - microcredential
Inhoud
Doelgroep
HR-medewerkers, leidinggevenden, teamleiders, coaches, mentoren en iedereen die betrokken is bij talentontwikkeling, loopbaanontwikkeling en welzijn op het werk.
Programma
MODULE 1: INTRODUCTIE TOT LOOPBAANONTWIKKELING 4 studiepunten
3 hele dagen + 2 zelfstudie/online
- 23 september 2025 (9.30u-16u)
- 7 oktober 2025 (9.30u-16u)
- 21 oktober 2025 (9.30u-16u)
- 18 november 2025 (18.30u-21u) – zelfstudie/online
- 2 december 2025 (18.30u-21u) – zelfstudie/online
Inhouden
- Wat is loopbaangeluk en waarom is het belangrijk?
- Verschil tussen werkgeluk en loopbaangeluk
- Vitamines voor groei – Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (Maarten Vansteenkiste en Bart Soenens)
- Duurzame inzetbaarheid: fysiek, mentaal en sociaal (o.a. re-integratie, terugkeren naar werk na langdurige afwezigheid…)
- Levenslang leren: levensfasen, persoonlijke en professionele ontwikkeling en loopbaanbehoeften
- Wettelijk kader (online)
Leerdoelen
- Begrijpen wat loopbaangeluk inhoudt
- Herkennen van factoren die bijdragen aan duurzame loopbaanontwikkeling
- Inzicht in het belang van levenslang leren en kunnen inspelen op veranderende loopbaanbehoeften
- Inzicht verwerven in de actuele wet- en regelgeving in Vlaanderen en dit toepassen in de eigen praktijk
MODULE 2: TOOLS EN METHODIEKEN VOOR LOOPBAANONTWIKKELING 6 studiepunten
Data (5 dagen – semester 2)
- 12 februari 2026 (9.30u – 16u)
- 5 maart 2026 (9.30u – 16u)
- 17 maart 2026 (9.30u – 16u)
- 2 april 2026 (9.30u – 16u)
- 11 juni 2026 (9.30u – 16u) – afronden
Inhouden
- Praktische tools en methodieken (bv. talentkaarten, loopbaanscans, arbeidsmarktkaart, profielanalyse)
- Arbeidsmarktgericht coachen
- Begeleidingsstrategieën: van talent naar werk
- Jobanalyse en matching a.d.h.v. casusbesprekingen
- Tools en scripts voor duurzame inzetbaarheid (o.a. jobcrafting)
- Medewerkers begeleiden in zelfreflectie
- Cultuur van autonomie en vertrouwen
Leerdoelen
- Inzicht verwerven in de structuur en dynamiek van de arbeidsmarkt
- Cliënten begeleiden bij het matchen van hun profiel met arbeidsmarktkansen
- Medewerkers stimuleren tot zelfsturing
MODULE 3: COACHENDE VAARDIGHEDEN 6 studiepunten
Data (5,5 dagen)
- 25 september 2025 (9.30u – 16u)
- 16 oktober 2025 (9.30u – 16u)
- 8 januari 2026 (9.30u – 16u)
- 26 februari 2026 (9.30u – 16u)
- 23 april 2026 (18.30u-21u)
- 28 mei 2026 (9.30u – 16u)
Inhouden
- Wat is coaching en loopbaancoaching?
- De verschillende vaardigheden van coaching
- Een basismodel voor coaching
- Praktijkoefeningen met casussen
Leerdoelen
- Versterken van coachende vaardigheden
- Effectieve coachende gesprekken (loopbaangesprekken) kunnen voeren
MODULE 4: VEERKRACHT EN STRESSMANAGEMENT - Stress- en emotieregulatie in loopbaanontwikkeling -en begeleiding 4 studiepunten
Data (2 dagen + 2 halve dagen intervisie)
- 4 december 2025 (9.30u – 16u)
- 12 maart 2026 (9.30u – 16u)
- + 2x intervisie zelf in te plannen met je intervisiegroep
Inhouden
- Inzicht in stress, emotie en veerkracht
- Veerkracht als dynamisch proces: van overleven naar floreren
- Zelfreflectie: jouw eigen stresspatronen en veerkracht als begeleider
- Praktische toepassingen
Leerdoelen
- Inzicht verwerven in stressmechanismen en emotieregulatie
- Kennismaken met modellen van emotieregulatie en veerkracht
- Leren herkennen en begeleiden van stress en emoties
- Toepassen van praktische tools voor veerkrachtbevordering