09.00 - 09.15 | Welkom | |
09.15 - 10.00 |
Auteurslezing Edward van de Vendel |
|
Edward van de Vendel groeide op als oudste van drie kinderen in een onderwijzersfamilie. Zijn vader was schooldirecteur van een basisschool, zijn moeder kleuterleidster. Zelf werd hij leraar in het basisonderwijs. In 1992 richtte hij samen met anderen een eigen basisschool op. Hij was er vier jaar directeur. Sinds 2001 is hij voltijds schrijver. Edward van de Vendel schrijft gedichten, stripgedichten, informatieve boeken, prentenboeken, boeken voor eerste lezers, kinderboeken en jeugdromans. Hij schrijft voor veellezers en voor aarzelende lezers want hij wil zoveel mogelijk kinderen en jongeren bereiken. |
||
10.00 - 11.00 | Zes bouwstenen voor een kwalitatieve leesomgeving op school - Margot Van Dingenen (Iedereen Leest) | |
Een kwalitatieve leesomgeving nodigt kinderen en jongeren uit om te lezen en te blijven lezen. Margot Van Dingenen bespreekt de zes bouwstenen – die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn – die van jouw school een inspirerende, kwalitatieve leesomgeving kunnen maken. Een belangrijke bouwsteen is een gevarieerd in divers boekenaanbod op maat van elk kind. Margot toont in de sessie ook kort hoe Boekenzoeker (www.boekenzoeker.be) hier ondersteuning kan bieden. >> Bouwstenen voor een kwalitatieve leesomgeving |
||
11.00 - 12.00 | Keuzeronde A | |
A1 | Een rijk, recent en divers boekenaanbod voor de kleuterschool – door Hilde Vanbrabant | |
Hoe zie je door de bomen het bos? Welke boeken maken deel uit van een kwalitatieve klas/schoolbibliotheek? Hilde Vanbrabant (UCLL) gidst je door het (recente) boekenaanbod voor kleuters met aandacht voor verschillende genres. | ||
A2 | Een rijk, recent en divers boekenaanbod voor de eerste graad (basisonderwijs) - door Joke De Keyzer | |
Hoe zie je door de bomen het bos? Welke boeken maken deel uit van een kwalitatieve klas/schoolbibliotheek? Joke De Keyzer heeft heel wat ervaring als leerkracht in de eerste graad en is nominatielezer voor de Kinder- en jeugdjury. Ze gidst je door het (recente) aanbod van boeken en vertelt hoe je aan leesplezier kan werken in de eerste graad. >> Presentatie Boekenaanbod eerste graad |
||
A3 | Aan de slag met een recent en divers aanbod voor de tweede en derde graad (basisonderwijs) - door Margot Van Dingenen (Iedereen Leest) | |
Hoe zie je door de bomen het bos? Welke boeken maken deel uit van een kwalitatieve klas/schoolbibliotheek? Margot Van Dingenen gidst je door het diverse (recente) boekenaanbod voor de tweede en derde graad en geeft je enkele tips om er mee aan de slag te gaan in de klas. >> Boekenaanbod tweede graad |
||
A4 | Een rijk, recent en divers aanbod voor de eerste en tweede en graad (secundair onderwijs) - door Eva Devos (Iedereen Leest) | |
Hoe zie je door de bomen het bos? Welke boeken maken deel uit van een kwalitatieve klas/schoolbibliotheek? Eva Devos gidst je door het (recente) boekenaanbod voor de eerste en tweede graad met aandacht voor verschillende genres. >> Presentatie Eva Devos |
||
A5 | Een rijk, recent en divers aanbod voor de derde graad (secundair onderwijs) - door Linde Dessoy (Iedereen Leest) | |
Hoe zie je door de bomen het bos? Welke boeken maken deel uit van een kwalitatieve klas/schoolbibliotheek? Leerlingen in de derde graag bevinden zich tevens in het schermergebied tussen jongeren-en volwassenliteratuur. Hoe faciliteer je deze overgang? Linde Dessoy illustreert deze vragen aan de hand van een lopend proeftraject met 16-en 18-jarigen. Ze gidst je door het (recente) boekenaanbod voor de derde graad met aandacht voor verschillende genres, soorten en stijlen. | ||
12.00 - 13.00 |
Pauze |
|
13.00 - 14.00 | Keuzeronde B | |
B1 | ‘Kangoeroelezen’ en ‘De Leeskaravaan’ – De Schoolbrug (basis- en secundair onderwijs samen) – door Laura Vereecke | |
Vanuit het leesproject ‘Kangoeroelezen’ werken leerlingen van het secundair onderwijs samen met leerlingen van de basisschool. Lekker samen lezen en elkaar motiveren tijdens het lezen staat voorop. En vanuit het project ‘De Leeskaravaan’ delen we onze inspirerende ervaringen… een manier om (anderstalige) thuiscontexten te ondersteunen in het voorlezen van boeken. De nadruk ligt op leesplezier ontwikkelen met de ouders en samen naar de bib gaan. Het ultieme doel is een (voor)leesgewoonte ontwikkelen. >> Presentatie Laura Vereecke |
||
B2 |
Schoolbreed inzetten op leesplezier – 5 succesfactoren (secundair) - door Margot van Dingenen (Iedereen Leest) en Fransien Vandermeersch (SJSP Blankenberge) |
|
Uit eerdere begeleidingstrajecten van Iedereen Leest met secundaire scholen rond het uitzetten van een leesplezierbeleid kwamen een aantal duidelijke succesfactoren naar voor die helpen om van lezen echt een prioriteit te maken en leesplezier blijvend op de agenda te zetten. Margot Van Dingenen schetst de 5 succesfactoren en licht kansen en mogelijke valkuilen toe. Fransien Vandermeersch, directrice in een van de deelnemende scholen, vertelt hoe zij in de praktijk aan de slag gingen. >> Presentatie Margot van Dingenen - succesfactoren |
||
B3 | Schoolbreed inzetten op leesplezier – 5 succesfactoren (basisonderwijs) - door Sarah Van Tilburg (Iedereen Leest) en Joke De Keyzer (GIBO Mariaburg) | |
Uit eerdere begeleidingstrajecten van Iedereen Leest met basisscholen rond het uitzetten van een leesplezierbeleid kwamen een aantal duidelijke succesfactoren naar voor die helpen om van lezen echt een prioriteit te maken en leesplezier blijvend op de agenda te zetten. Sarah Van Tilburg schetst de 5 succesfactoren en licht kansen en mogelijke valkuilen toe. Joke De Keyzer, leerkracht en trekkende kracht in een van de deelnemende scholen, vertelt hoe zij in de praktijk aan de slag gingen. >> Presentatie Sarah Van Tilburg - succesfactoren |
||
14.00 - 15.00 |
Lezing van Hilde Van Keer – Het belang van autonome leesmotivatie |
|
Lezen is de voorbije jaren als onderwerp niet uit de actualiteit en de media weggeweest. En dit doorgaans niet met goed nieuws. Wel integendeel. De Vlaamse peilingen en internationaal vergelijkend onderzoek wezen op een achteruitgang van het leesniveau van onze Vlaamse kinderen en jongeren. Naast de bezorgdheid over deze neerwaartse trend, toont onderzoek echter ook aan dat we het niet goed doen op het vlak van leesplezier en leesmotivatie. Ook daar dus reden tot bezorgdheid. Graag lezen draagt immers zovele voordelen in zich. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat kinderen en jongeren die graag lezen en gemotiveerd zijn om te lezen, niet alleen meer, maar ook meer actief en meer betrokken gaan lezen, wat dan weer leidt tot een betere leesvaardigheid. Leesmotivatie kan met andere woorden een belangrijke hefboom zijn om ook tot betere leerprestaties te komen. In deze lezing leggen we de focus op het motivationele. Want dat motivationele aspect verdient evenveel aandacht als het cognitieve aspect en de leerprestaties aangezien ze net onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar hoe stimuleer je als leraar autonome leesmotivatie? Een handige kapstok om aan motivatie te werken zijn de handvaten vanuit de Zelfdeterminatietheorie. Deze theorie vertalen we naar tips voor het stimuleren van autonome leesmotivatie van kinderen en jongeren. >> Presentatie Hilde Van Keer |
||
15.00 - 15.15 | Afsluiter |