Inclusive Society
Inclusie, participatie en diversiteitKruimelpad
Dienstverlening
Dienstverlening is een aanbod op maat, dat in samenspraak met de organisatie, school, het bedrijf wordt vormgegeven. Op basis hiervan maken we een offerte op. Hieronder geven we drie voorbeelden van dienstverlening, maar via de output pagina kan je ook andere onderzoeken raadplegen, waarrond eveneens een traject kan worden opgezet.
We kiezen bewust voor een dienstverleningstraject, gespreid in de tijd, om duurzame verandering te faciliteren.
PrOJECteN IN DE KIJKER
Let’s roll together |
|
|
actief samen bouwen aan kwaliteitsvolle ondersteuning op schoolOnze missie is teams coachen, inspireren en ondersteunen in samenwerken. We gaan op zoek naar handvaten om echt duurzaam samen als (interprofessioneel) team te ondersteunen op school, om in co-creatie knowhow op te bouwen en ruimte te creëren voor verandering. Let’s roll together! Izabel en Sofie staan klaar om alle betrokkenen mee te nemen op weg naar meer inclusief en dus ook kwalitatief onderwijs. Contacteer: izabel.janssens@ucll.be of elisabeth.cans@ucll.be voor meer informatie. |
Impact van beeld en taal |
|
|
kies bewust voor een inclusieve beeldvorming en taal binnen je organisatieTaal en beelden zijn krachtiger dan we soms denken. Hoe blijf je als leerkracht, hulpverlener, werknemer overeind in een snel veranderende wereld? Welke beelden gebruik je in je lessen, in je communicatie? Hoe spreek je met en over jongeren, collega’s, anderen? Welke onzekerheden ervaar je hierbij en hoe ga je hiermee om? In deze workshop gaan aan de hand van concrete voorbeelden in gesprek over beeld en taal. We kijken kritisch naar onze eigen communicatie en de boodschappen die erin vervat zitten. We werken aan bewustwording en sensibilisering vanuit de eigen praktijk. Gedurende 2 sessies van 2 uur (of 1 sessie van 3 uur) gaan we samen aan de slag. We vragen om ook eigen beeldmateriaal mee te brengen naar de workshop. Meer informatie? Opleiding: De impact van beelden | UCLL Research & Expertise Contacteer sofie.vanpelt@ucll.be voor meer informatie. |
Repaper |
|
|
recycle, re-use, responsibleInteressant voor alle organisaties, scholen, bedrijven, die hun papierafvalberg willen verkleinen én willen inzetten op duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. UCLL verzorgt een traject op maat: we starten met een intakegesprek waarin we je noden verkennen. Vervolgens bekijken we welk maatwerkbedrijf of welke sociale partner (dagcentrum) het meest geschikt is. Daarna gaan we aan de slag, volledig op maat van het bedrijf. Zo kan de school een product ontvangen, gemaakt van het oud papier, dat opnieuw gebruikt kan worden door leraren. Bekijk zeker dit filmpje om te bekijken welke producten gemaakt kunnen worden, of stel je vraag aan Wim. Contacteer wim.wiertz@ucll.be voor meer informatie. |
Empathish Frans |
|
|
voor hulp-en dienstverlenersTijdens de opleiding gaan we aan de slag met concrete voorbeelden van gesprekken met de doelgroep (ouders, cliënten, kinderen, patiënten) en oefenen we op sleutelzinnen die aansluiten bij de basisgespreksvaardigheden van het empathisch gesprek. Gedurende 6 sessies van 3 uur oefenen we de gespreksvaardigheden en gesprekstechnieken in het Frans gebaseerd op geweldloze communicatie, oplossingsgericht communiceren, actief luisteren en verbindende communicatie. Collega Sofie Van Pelt schreef mee het boek 'Empathisch Frans voor hulp- en dienstverleners' en staat steeds klaar voor al jouw vragen omtrent dit thema! Contacteer sofie.vanpelt@ucll.be voor meer informatie.
|
Weerbaar online |
|
|
Online risico's beperken vanuit emotionele ontwikkelingLoop jij vast op casussen met betrekking tot online risico's? Dan kan een blik vanuit het kader van emotionele ontwikkeling soelaas bieden. Vanuit het project 'OverSeo' ontwikkelde UCLL een handelingskader met tips voor begeleiders van personen met een disharmonisch ontwikkelingsprofiel op vlak van online risico’s. Vertrekpunt is de invloed van (het niveau van) emotionele ontwikkeling met als doel het risicovol sociaal mediagebruik preventief te vermijden of curatief te begeleiden. Het onderzoeksteam ondersteunt diverse casussen op vlak van online risico’s (online seksualiteit en online agressie) vanuit het kader van emotionele ontwikkeling, daarnaast bieden zij ook algemene vormingen over omgaan met online risico’s vanuit emotionele ontwikkeling. Indien je beroep wil doen op onze expertise kan u ons steeds contacteren via nathalie.drooghmans@ucll.be of pieter.frederix@ucll.be. |
BLIKOPENER
Met financiële steun van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kan UCLL Research & Expertise u gratis aanbieden:
- Ondersteuning bij de analyse van uw vraag of probleem
- Eerstelijnsadvies
- Verwijzen naar de geschikte partijen die u een oplossing kunnen bieden; het volledige netwerk van Vlaamse hogescholen staat voor u klaar!
Raadpleeg de website: www.blikopener.vlaanderen