Inclusive Society
Inclusie, participatie en diversiteitKruimelpad
Maak kennis met Inclusive Society
Bekijk de playlist met video's over onze projecten, navormingen en dienstverlening!
Weerbaar Online
Zie je soms online gedrag bij cliënten waar je je zorgen om maakt? Weet je soms geen raad met hoe je dit gedrag moet interpreteren of hoe je hier mee kan omgaan? Deze praktische gids biedt handvaten en tips over hoe je kan omgaan met online agressie vanuit het kader van emotionele ontwikkeling. Deze praktische gids werd door UCLL Hogeschool en Mediawijs ontwikkeld in een poging een antwoord te geven op de vraag hoe men pedagogisch kan omgaan met online agressie van kinderen, jongeren en/of volwassenen.
Vrijheidsberovende maatregelen
‘Ik weet echt niet meer wat te doen met deze leerling!’ Het is een uitspraak die we wel eens horen klinken in de leraarskamer. Scholen staan voor grote uitdagingen door een toename van probleemgedrag bij leerlingen. Het expertisecentrum Inclusive Society van Hogeschool UCLL onderzocht hoe vaak vrijheidsberovende maatregelen gebruikt worden in het onderwijs (Hamers, Schoffelen, Thys & Vounckx, 2019). Daarnaast werpen we licht op het nieuwe ontwerpdecreet rond de maatregelen (VO decreet over onderwijs XXXIV, 2023). Zal het de nodige houvast bieden voor schoolbesturen om een beleid rond omgaan met gedrag vorm te geven?
Diversiteit (Net)Werkt!
In dit traject onderzoeken lerarenopleiders, leraren en studenten samen elkaars eigen praktijken, ervaringen met en perspectieven op diversiteit met ondersteuning van een coach. Het traject stelt voorop om (toekomstige) leraren en lerarenopleiders te versterken in het omgaan met diversiteit in hun onderwijspraktijk. Ben je als schoolteam op zoek naar een kans om de brede basiszorg op jouw school te versterken en om samen met de lerarenopleiding je schouders te zetten onder een kwaliteitsvolle leeromgeving waarin werkveld en lerarenopleiding samen opleiden tot krachtige leraren, sterk in het omgaan met diversiteit en sterk in brede basiszorg/verhoogde zorg? Dan is dit pilootproject op jullie maat geschreven!
Bezoek de website van dit project: www.diversiteitnetwerkt.be.
ExChangeAble
In dit project gaan onderzoek, opleiding en werkveld samen intensief aan de slag rond interprofessioneel samenwerken als succesfactor voor inclusief onderwijs. De evolutie naar inclusief onderwijs brengt scholen nieuwe uitdagingen. In het zoeken naar antwoorden op dit complexe en multi-dimensionele vraagstuk van inclusie wordt duidelijk dat de aanpak die wij vandaag kennen in de Vlaamse onderwijspraktijk “meer van hetzelfde” en “alleen” niet meer werkt. Het bouwen aan een inclusieve school vraagt dan ook om interprofessioneel samenwerken of vanuit diverse professionele disciplines: professionele, wetenschappelijke en ervaringskennis samenbrengen om tot antwoorden te komen.
De Living
“De Living” is een project van het expertisecentrum Inclusive Society (UCLL) dat een stedelijk verhalenhuis wil ontwerpen waar verhalen gedeeld kunnen worden. Een plek voor iedereen, waar je je thuis voelt, zoals in je eigen living.
Katrien Mertens en Liesbeth Spanjers zijn docenten en onderzoekers bij UCLL. Ze geloven sterk in de kracht van verhalen om empathie en verbinding tussen mensen tot stand te brengen. In Canada kregen ze een opleiding om te werken met Story Circles, via Narrative 4 leerden ze de methode van 'Story Exchange' kennen en verhalen laten ze graag visueel voorstellen door Photovoice te gebruiken.