
Inclusive Society
Inclusie, participatie en diversiteitKruimelpad
Maak kennis met Inclusive Society
Bekijk de playlist met video's over onze projecten, navormingen en dienstverlening!
Weerbaar Online
Online agressie bij personen met een lagere emotionele ontwikkeling

Zie je soms online gedrag bij cliënten waar je je zorgen om maakt? Weet je soms geen raad met hoe je dit gedrag moet interpreteren of hoe je hiermee om kan gaan? Deze praktische gids biedt handvaten en tips over hoe je kan omgaan met online agressie vanuit het kader van emotionele ontwikkeling. Deze prakische gids werd door UCLL Hogeschool en Mediawijs ontwikkeld in een poging een antwoord te geven op de vraag hoe men pedagogisch moet omgaan met online agressie van kinderen, jongeren en/of volwassenen ondersteund door een organisatie binnen het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) of Jeugdhulp. Voor de eenvoud spreken we in deze gids over ‘cliënten’ waaronder zowel kinderen, jongeren als volwassenen uit bovengenoemde settings verstaan worden.
praktische_gids_weerbaar_online.pdf
Vrijheidsberovende maatregelen
Of wat er gebeurt als het spannend wordt in de klas …

‘Ik weet echt niet meer wat te doen met deze leerling!’ Het is een uitspraak die we wel eens horen klinken in de leraarskamer. Scholen staan voor grote uitdagingen door een toename van probleemgedrag bij leerlingen. Het expertisecentrum Inclusive Society van Hogeschool UCLL onderzocht hoe vaak vrijheidsberovende maatregelen gebruikt worden in het onderwijs (Hamers, Schoffelen, Thys & Vounckx, 2019). Daarnaast werpen we licht op het nieuwe ontwerpdecreet rond vrijheidsbeperkende maatregelen (VO decreet over onderwijs XXXIV, 2023). Zal het de nodige houvast bieden voor schoolbesturen om een beleid rond omgaan met gedrag vorm te geven?