Inclusive Society
Inclusie, participatie en diversiteitKruimelpad
Get to know Inclusive Society
Check out our playlist about our projects, trainings and services
Online Care 4 Specials
In het PWO Online Care for Specials gingen we op zoek naar op welke manier we online hulpcommunicatie kunnen inzetten bij personen met een verstandelijke beperking die thuisbegeleiding kregen. Ben je benieuwd welke applicaties en websites gebruikt kunnen worden voor en door personen met een beperking en hun begeleiders? Check dan zeker onze brochure met tools voor cliënten en hulpverleners. Hierin worden tools besproken rond thema’s die door ervaringsdeskundigen als erg belangrijk worden ervaren en zijn een combinatie van informatietools, ondersteunende onlinehulp-toepassingen, chat-en emailfuncties.
Daarnaast was dit ook een inclusief project, waarbij we met ervaringsdeskundigen als co-onderzoekers gewerkt hebben. Ben je benieuwd naar hoe we dit hebben aangepakt? Bekijk dan zeker onze projectwerkbundel die we zelf opgesteld en gebruikt hebben tijdens ons project en ons draaiboek dat we na ons project ontwikkeld hebben om anderen te inspireren die met inclusief (participatie) onderzoek aan de slag willen gaan!
Contact: nathalie.drooghmans@ucll.be
Proeftuinen: samenwerking tussen zorg en sociale economie
In het project Proeftuinen werden personen met een afstand tot de arbeidsmarkt tewerkgesteld in woonzorgcentra. Dit alles werd gerealiseerd binnen het consortium van vier maatwerkbedrijven (De Biehal, De Sprong, Arbeidskansen vzw en De Ploeg) en 18 woonzorgcentra. We onderzochten hoe dit beleefd werd door de doelgroepwerknemers, de woonzorgcentra en de maatwerkbedrijven aan de hand van vragenlijsten, interviews en een focusgroep. De resultaten tonen vooral een positief beeld! 92.9% van de doelgroepwerknemers doet de job graag en 87.7% van de woonzorgcentra ervaart de tewerkstelling van de doelgroepwerknemers als een meerwaarde! Onderzoekers Nathalie Drooghmans en Flore Geukens schetsen ook enkele uitdagingen voor toekomstige tewerkstellingen.
Benieuwd naar alle resultaten? Lees het volledige rapport.
Brand New Inclusion
Digitalisering domineert ons leven en heeft zijn weg gevonden naar scholen, die op verschillende manieren reageren op de digitale uitdagingen. Kunnen digitale bronnen en hulpmiddelen een meerwaarde bieden in de les? En hoe kunnen we deze op een leerzame manier inzetten? Zijn er kwaliteitsvolle, maar betaalbare mogelijkheden? Bestaat er al een samenwerking tussen scholen op dit gebied?
Brand New Inclusion onderzocht het bewustzijn rond Open Access digitale media en het gebruik hiervan in middelbare scholen. Onze projectresultaten zijn:
- Een onderzoek naar het bewustzijn van Open solutions en de impact van de COVID-19 pandemie op middelbare scholen.
- Een lessenpakket dat didactische principes koppelt aan digitale hulpmiddelen, met speciale aandacht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
- De MOOC Open Solutions 4 Lifelong Learning: videolessen en infografieken over open inhoud, open hulpmiddelen, open praktijken en het gebruik van de STEAM KIT.
Bekijk onze poster en het lessenpakket STEAM KIT, of lees meer in het rapport "Converted Education, Upgraded Knowledge" en doorloop onze korte MOOC's op de website van de coördinator.
Veerkracht versterken van kinderen en jongeren in kwetsbare situaties
Twee jaar lang begeleidde Reinhilde Pulinx & Joris Piot bovenlokale projectnetwerken bij de ontwikkeling van een laagdrempelig vrijetijdsaanbod voor kwetsbare jeugd. Dat leidde tot een eindrapport vol interessante bevindingen en belangrijke aanbevelingen. Op basis van deze begeleiding en het onderzoek konden werkbare strategieën, goede praktijken en randvoorwaarden zichtbaar gemaakt worden, voor het uitbouwen van een veerkrachtig netwerk en het bereiken van kwetsbare kinderen en jongeren.
Final Report Strengthening Resilience of Children and Youth
Inhoudelijke en methodologische opvolging
Senior4Support
Senioren kunnen een kwetsbare groep zijn waarbij digitalisering niet altijd vanzelfsprekend is en een uitdaging kan vormen in hun dagelijkse activiteiten. Hierdoor lopen ze een risico op digitale uitsluiting. Dit project onderzocht of het versterken van hun digitale vaardigheden kan bijdragen tot een hogere digitale Sense of Belonging. Hiervoor werd een traject ontwikkeld op basis van een onderzoek naar de noden en interesses van senioren, in samenwerking met enkele gepensioneerde ambassadeurs die hun leeftijdsgenoten kunnen helpen meer digitaal vaardig te zijn. Senioren maken kennis met digitale ontwikkelingen, verhogen hun digitale geletterdheid en dit draagt bij aan hun e-inclusie.
Interesse of vragen? Contacteer nathalie.drooghmans@ucll.be
Weerbaar Online
Zie je soms online gedrag bij cliënten waar je je zorgen om maakt? Weet je soms geen raad met hoe je dit gedrag moet interpreteren of hoe je hier mee kan omgaan? Deze praktische gids biedt handvaten en tips over hoe je kan omgaan met online agressie vanuit het kader van emotionele ontwikkeling. Deze praktische gids werd door UCLL Hogeschool en Mediawijs ontwikkeld in een poging een antwoord te geven op de vraag hoe men pedagogisch kan omgaan met online agressie van kinderen, jongeren en/of volwassenen.
Vrijheidsberovende maatregelen
‘Ik weet echt niet meer wat te doen met deze leerling!’ Het is een uitspraak die we wel eens horen klinken in de leraarskamer. Scholen staan voor grote uitdagingen door een toename van probleemgedrag bij leerlingen. Het expertisecentrum Inclusive Society van Hogeschool UCLL onderzocht hoe vaak vrijheidsberovende maatregelen gebruikt worden in het onderwijs (Hamers, Schoffelen, Thys & Vounckx, 2019). Daarnaast werpen we licht op het nieuwe ontwerpdecreet rond de maatregelen (VO decreet over onderwijs XXXIV, 2023). Zal het de nodige houvast bieden voor schoolbesturen om een beleid rond omgaan met gedrag vorm te geven?
Diversiteit (Net)Werkt!
In dit traject onderzoeken lerarenopleiders, leraren en studenten samen elkaars eigen praktijken, ervaringen met en perspectieven op diversiteit met ondersteuning van een coach. Het traject stelt voorop om (toekomstige) leraren en lerarenopleiders te versterken in het omgaan met diversiteit in hun onderwijspraktijk. Ben je als schoolteam op zoek naar een kans om de brede basiszorg op jouw school te versterken en om samen met de lerarenopleiding je schouders te zetten onder een kwaliteitsvolle leeromgeving waarin werkveld en lerarenopleiding samen opleiden tot krachtige leraren, sterk in het omgaan met diversiteit en sterk in brede basiszorg/verhoogde zorg? Dan is dit pilootproject op jullie maat geschreven!
Bezoek de website van dit project: www.diversiteitnetwerkt.be.
ExChangeAble
In dit project gaan onderzoek, opleiding en werkveld samen intensief aan de slag rond interprofessioneel samenwerken als succesfactor voor inclusief onderwijs. De evolutie naar inclusief onderwijs brengt scholen nieuwe uitdagingen. In het zoeken naar antwoorden op dit complexe en multi-dimensionele vraagstuk van inclusie wordt duidelijk dat de aanpak die wij vandaag kennen in de Vlaamse onderwijspraktijk “meer van hetzelfde” en “alleen” niet meer werkt. Het bouwen aan een inclusieve school vraagt dan ook om interprofessioneel samenwerken of vanuit diverse professionele disciplines: professionele, wetenschappelijke en ervaringskennis samenbrengen om tot antwoorden te komen.
De Living
“De Living” is een project van het expertisecentrum Inclusive Society (UCLL) dat een stedelijk verhalenhuis wil ontwerpen waar verhalen gedeeld kunnen worden. Een plek voor iedereen, waar je je thuis voelt, zoals in je eigen living.
Katrien Mertens en Liesbeth Spanjers zijn docenten en onderzoekers bij UCLL. Ze geloven sterk in de kracht van verhalen om empathie en verbinding tussen mensen tot stand te brengen. In Canada kregen ze een opleiding om te werken met Story Circles, via Narrative 4 leerden ze de methode van 'Story Exchange' kennen en verhalen laten ze graag visueel voorstellen door Photovoice te gebruiken.