Veerkracht maakt deel uit van het omgaan met levensuitdagingen tijdens overgangsperioden op verschillende levensgebieden. 
Resilient People draagt als interdisciplinair expertisecentrum bij aan de duurzame ontwikkeling van veerkrachtige relaties in de samenleving.

  • Met praktijkrelevant onderzoek werken we aan state-of-the-art kennis en innovatieve oplossingen.
  • Dienstverlening op maat is gericht op direct toepasbare adviezen bij vraagstukken uit het werkveld.
  • Via opleidingen op maat ondersteunen we (toekomstige) professionals en doelgroepen om vaardigheden en kennis op te bouwen rond veerkrachtige relaties. We bouwen aan kennisnetwerken voor het ondersteunen van mensen in het zetten van effectieve stappen naar persoonlijke groei en welzijn.
Veerkracht is een dynamisch element in het ontwikkelen van vaardigheden en vertrouwen om met levensuitdagingen om te gaan op persoonlijk, relationeel en maatschappelijk niveau in diverse contexten en gemeenschappen.
Anne Groenen
Anne Groenen
Verantwoordelijke Expertisecentrum Resilient People

Focuslijnen

Met vier focuslijnen, bestaande uit medewerkers op het gebied van welzijn, gezondheidszorg, management en lerarenopleidingen, richten we ons op expertise, doen we praktijkgericht onderzoek en bieden we vraaggestuurde diensten en cursussen aan om sterke relaties en organisaties te bevorderen. We creëren maatschappelijk relevante projecten op het gebied van welzijn, gezondheidszorg, justitie en onderwijs. 

Beweeg voorwaarts (Sprong)

Beweeg voorwaarts (Sprong) bevordert veerkracht en vergroot vaardigheden op het gebied van conflicthantering, wat niet alleen jongeren weerbaarder maakt, maar ook de veerkracht van professionals versterkt, zelfs wanneer de situatie gespannen is.

  • Veerkracht en mentaal welzijn van jongeren - onderzoek en training om de mentale gezondheid van jongeren te verbeteren door professionals uit te rusten met de kennis, middelen en vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn in het laagdrempelig bevorderen, voorkomen en vroegtijdig ingrijpen in de mentale gezondheid van jongeren. Versterken van mentale gezondheid / veerkracht bij jongeren, - (klassen)management en empowerment van leerlingen, - voorlichting over mentale gezondheid, signaleren van mentale gezondheidsproblemen bij leerlingen, laagdrempelige ondersteuning bieden aan leerlingen met mentale gezondheidsproblemen, hulp krijgen van professionals voor leerlingen met mentale gezondheidsproblemen. We voerden een in-service training uit bestaande uit een curriculum en evidence based materialen.
  • Drama- en theaterinterventies met jongeren (en professionals) - Het belangrijkste doel is om situaties te creëren die beslissingen vereisen binnen een beschermde groep door de scènes te interpreteren die worden opgevoerd door de groep die de scène creëert (acteurs) samen met de jongeren, wat mogelijkheden biedt voor reflectie en participatie. Jongeren kunnen hun eigen meningen, ervaringen en reacties verwoorden. 
  • Omgaan met agressie op de werkplek - onderzoek en training voor professionals over een aantal technieken om met agressie om te gaan, waaronder zowel verbaal als non-verbaal gedrag. 
  • Effectonderzoek jeugdzorg - om te meten of de bereikte uitkomst wordt veroorzaakt door het programma in plaats van door andere, externe factoren. We gebruiken de 'theory of change' om uit te leggen hoe activiteiten worden opgevat om een reeks resultaten te produceren die bijdragen aan het bereiken van de uiteindelijke beoogde effecten. We houden altijd rekening met de context, de middelen en het programmaontwerp bij het bepalen van de combinatie van evaluatiebenaderingen die moet worden gebruikt. Om de causaliteit tussen een programma en het waargenomen resultaat ten opzichte van een contrafeitelijke situatie aan te tonen, verzamelen we basisgegevens om de waargenomen veranderingen te meten, waarbij we gemengde (kwalitatieve, ABR- en kwantitatieve) methoden gebruiken en inzicht krijgen in de kosteneffectiviteit van het programma. 

Preventie en aanpak van relationele conflicten

Preventie en aanpak van relationele conflicten is een tweede kernlijn. Ruzies tussen (ex-)partners, huiselijk, seksueel en gendergerelateerd geweld, maar ook kindermishandeling en echtscheidingen zijn de thema's waarin samen met stakeholders expertise wordt opgebouwd. Het doel van deze lijn is het ontwikkelen van methoden voor screening van de problematiek, onderbouwde begeleiding, methoden van bemiddeling tot behandeling en interdisciplinaire samenwerking 

  • Geweld opsporen en signaleren - Systemen en protocollen implementeren om tekenen en signalen van geweld op te sporen, te zorgen voor vroegtijdige opsporing en interventie om nieuw geweld te voorkomen. We hebben bijvoorbeeld een screeningsprotocol ontwikkeld voor professionals in de kinderopvang om signalen van kindermishandeling bij baby's en peuters op te sporen (ECLIPS). Daarnaast trainen we psychosociale en educatieve professionals om met kinderen te praten over mogelijk huiselijk geweld en seksueel geweld (Babo).
  • Geweld aanpakken - Strategieën en interventies ontwikkelen om geweld direct aan te pakken, inclusief effectieve respons en efficiënte maatregelen om de negatieve gevolgen te beperken. We hebben bijvoorbeeld de website van de lokale hulplijn voor burgervragen over geweld, mishandeling en kindermishandeling (Hulplijn 1712) opnieuw ontworpen. Daarnaast hebben we een trainingsprogramma gemaakt voor overheidsactoren om gendergerelateerd geweld te zien en aan te pakken bij de mensen met wie ze werken (IGVM voorkomen GBV). 
  • Nieuw geweld voorkomen - Gericht op de ontwikkeling en implementatie van proactieve evaluaties en interventies om de wortels van geweld aan te pakken, met als doel de geweldsspiraal te doorbreken en toekomstige geweldsuitbarstingen te voorkomen door middel van opleidingen en bewustmakingsactiviteiten. Zo hebben we bijvoorbeeld een risicobeoordelingstool voor intiem partnergeweld in Vlaanderen ontwikkeld (RTI PG). Komend najaar starten we ook een nieuw project dat een edugame over online seksueel geweld ontwerpt die jongeren, hun ouders en hun leerkrachten sensibiliseert (PWO Online seksueel geweld). 
  • Het bevorderen van herstel na geweld - Het bieden van uitgebreide ondersteuning en hulpbronnen aan mensen die geweld hebben meegemaakt, waarbij aandacht wordt besteed aan hun fysieke en psychologische behoeften, om stress of trauma's te boven te komen en diepere banden op te bouwen met degenen die ertoe doen. We organiseerden bijvoorbeeld de 'praatpicknick' methode voor oudere volwassenen en zorgprofessionals om te praten over ouderenmishandeling (PWO Ouderenmis(be)handeling). Daarnaast ontwikkelen we momenteel een ondersteunende toolbox die mediators kunnen gebruiken om kinderen van wie de ouders gaan scheiden te betrekken bij echtscheidingsbemiddeling (PWO Voice of Kids).

Sterke gezinnen

Sterke gezinnen investeert in projecten die de eerste 1000 dagen van het leven ondersteunen en investeert in gezonde, kansrijke en veilige nieuwe generaties. Speerpunten zijn perinatale veerkracht voor (aanstaande) ouders, hun kinderen en de betrokken professionals, een soepele terugkeer naar werk na zwangerschapsverlof, een ondersteunende verwachting ten aanzien van ouderschap en borstvoedingsbegeleiding en geboren worden in gezinnen met een specifieke intergenerationele geschiedenis. 

  • Veerkracht tijdens zwangerschap en vroege kindertijd. Deze onderzoekslijn richt zich op het voorkomen van perinatale psychische problemen door het vergroten van veerkracht bij (aanstaande) ouders. We definieerden het concept perinatale veerkracht door middel van een conceptanalyse en Delphi-onderzoek. Op basis van dit model ontwikkelden we een online weerbaarheidsbevorderende interventie voor zwangere vrouwen met een mens ondersteunende component. In de toekomst willen we de kracht van veerkracht in de transitie naar ouderschap verder onderzoeken. 
  • Veerkrachtige werkhervatting. Daarnaast richten we ons op veerkrachtige werkhervatting na zwangerschaps-/vaderschapsverlof. Daarom richten we ons op het verkennen en stimuleren van capaciteiten, mogelijkheden en motivaties bij werknemers en werkgevers om de balans tussen werk en privéleven aan te pakken en de genderkloof te verkleinen. Momenteel ontwikkelen we een sensibiliseringscampagne voor het Vlaamse deel van België over dit onderwerp. 
  • Veerkracht bij geboorteprofessionals. We hebben een simulatie-gebaseerde teamtraining ontwikkeld om de veerkracht van geboorteprofessionals (verloskundigen en gynaecologen) te vergroten. Deze training richt zich op kennis, compassievolle communicatie en feedback door middel van een online simulatieprogramma. 

Stimulans

Stimulus (Stimulans) richt zich op het versterken van ethische competenties. Het ervaringsgericht stimuleren van ethische veerkracht bij mensen, organisaties en onderwijs in zorg, welzijn en human resource management staat centraal. Zorgethiek als inspiratiebron, via een integrale, participatieve en verbindende aanpak, is gemeengoed in de projecten 

  • Versterking van ethische competenties door ervaringsleren - coördinator ERA ETHCOM 
  • Patiëntenparticipatie gebaseerd op waarden en met een waarderende onderzoeksbenadering. Hoe kunnen we persoonsgericht werken op onze afdeling? 
  • Veerkracht voor zorgprofessionals “Wat is jouw verhaal” - diepgaande photovoice methode om bewustzijn te krijgen van ethische gedachten in een professionele context. 
  • Veerkrachtig in jouw baan, ethisch leiderschap: hoe kunnen we veerkrachtig blijven in onze baan in een nieuw tijdperk van technologie met Artificiële Intelligentie. Wat is de waarde van een werknemer naast de kennis die kan worden gegenereerd door AI-systemen? 

Neem contact op met ons

Anne Groenen
Verantwoordelijke expertisecentrum Resilient People | Expert projecten inzake conflicten en geweld in relaties thuis, op het werk, op school en bemiddeling

Evi Verdonck
Kernexpert jongeren en veerkracht, methodische werken en impactmeting, SPRONG
Sarah Van Haeken
Kernexpert perinatale veerkracht en ouderschap, Sterke Gezinnen
Lies Beunens
Kernexpert zorgethiek en ervaringsgericht leren, Stimulans
Serafine Dierickx
Kernexpert kindermishandeling en relationele conflicten
 

Bekijk de playlist met onze projecten, navormingen en dienstverlening. 

Hier wil ik meer over weten!

UCLL Campus Diepenbeek - ConfeR&Ence
Wetenschapspark 21
3590 Diepenbeek

UCLL campus Sociale School
Groeneweg 151, 3001 Heverlee

anne.groenen@ucll.be
+32 (0)478 95 85 98